استمداد کشاورزان روستای فورخورج سیاهو برای نجات قنات ها و کشاورزی منطقه



صبح ساحل، اجتماعی _ ایرانیان به فاصله زمین تا کره ماه جهت حفر قنات زمین کنده‌اندومخترع قنات در دنیا نامیده می شوند. قنات بخشی از فرهنگ کشاورزی ایران و به عنوان میراث جاودانه کشاروزان یاد می شود.درگذشته احترام خاصی به این قنات ها قائل بودند چراکه معاش مردم از محل این قنات ها بود. و امروز با افزایش هزینه سوخت و انرژی باید به حفظ قنات ها توجه بیشتری شود. طبق آمار سازمان جهادکشاورزی هرمزگان حدود 145 رشته قنات در استان وجود داردکه تعداد قابل توجهی از آن در دهستان سیاهوست. روستای فورخورج درسال های اخیر به دلیل خشکسالی ها با مشکلات کم آبی دست  وپنجه نرم کرده وکشاورزی آن که مرغوب ترین نارنگی دنیا راشامل می شود دست در دست خشکسالی به نیستی می رود. اما کشاورزان و اهالی این روستا عمده نابودی سرسبزی وکشاورزی فورخورج را حاصل خشکی قناتها  می دانندکه به دلیل حفر غیرمجاز وخارج از عرف وبدون مطالعات کارشناسی چاه ها در بالادست قنات ها رخ داده است.

قنات ها برای این روستاییان همانند موجودات زنده‌ای هستندکه انسان ها را در روستاها نگه داشته است. مهمترین منبع تامین آب فورخورج 9 رشته قنات مهم به نام فرح آباد، خیرو  کواران، رباط، دری کوری، شیرینو، مغیا، کنتوئیه، موران ، خانه مردان و قنات درحال احداث سه تنبو است که 4 رشته از آن به علت خشکسالی و حفر چاه  وبرداشت بی رویه در بالا دست این قنات ها به کلی کاهش آبدهی داشته است. اهالی فورخورج از عدم توجه مسوولان به نابودی کشاورزی گله مند هستند. آنان باهمراه داشتن پرونده ای قطور از نامه نگاری هاومکاتبات عملیاتی نشده وحتی حکم اجرا نشده مقامات قضایی به این در وآن در می زنندتاشاید آبادانی روستاییان حفظ شود. آنان سرخورده از هرگونه اقدام مدیر ومتولی آب دراستان به دفتر روزنامه ‌آمدند تا شاید رسانه بتواند مانع از خشکسالی قنات ها شود. مکاتباتشان از اوایل انقلاب یعنی حدود سال 1362 شروع شده یعنی از همان زمان هایی که بهره برداری غیرمجاز از چاه اکتشافی محفوره درمنطقه تل گردو شروع شد.هرقنات یک مادر چاه داردکه عمیق ترین چاه قنات و به موازات آن بایک فاصله نسبت به منظمی چاه هایی با عمق کمتر تا مظهر قنات امتداد دارند. درسال 1385 یک حلقه چاه گمانه ای درنزدیکی مادر چاه قنات فرح آباد ودر بالا دست قنوات فورخورج حفر وتوسط عده ای تجهیز وبهره برداری می شود اما با پیگیری قانونی اهالی فورخورج مسدود  ودرنهایت به بهانه استفاده آب شرب مجددا بهره برداری بی رویه از آن شروع می شود. علاوه بر آن دستگاههای متولی برای گذر از بحران خشکسالی اقدام به حفر چاه آب کشاورزی سغ با مجور غیرقانونی 15 لیتر در ثانیه تولید و بابرداشت نامحدود وهم چنین حفر 4 حلقه چاه درسال 87 وحفر یک حلقه چاه آب شرب دیگری را در دستور کار  قرار می دهند وبه خشکسالی درجهت نابودی درختان کمک می کنند.

احداث 5 حلقه چاه به  ظاهر گمانه ای در اراضی شمالی این روستا برای گذار  از بحران خشکسالی وبرداشت بی رویه از این چاه‌ها به اذعان کارشناسان علت نابودی قنات ها وچشمه سارهای فورخورج می شود. مکاتبات  آنان درسال 1387 و 1388به مراجع مربوط انجام وطبق توافقات، مقرر می شود که آب چاه ها به مصارف فورخورج برود اما برخلاف تصور به روستاهای تلگرد و طیفکان نیز اختصاص می یابد. اما این قائله با اینجا ختم نشد و یک حلقه چاه عمیق در منطقه ممنوعه نیز حفر شد وبه طور دائم برداشت حداقل 15 لیتر بر ثانیه انجام می شود وبدون دریافت کنتور هوشمند و هیچ کنترل ونظارتی به طور شبانه روزی برداشت انجام وصرف گسترش باغات روستای سغ می شود که حاصل آن خشک شدن قناتهای رفیع آباد وکروه در روستای سیاهو شده است.

شورا و اهالی روستای فورخورج خواستار اجرای مصوبات کارگروه تخصصی کشاورزی ومکاتبات مسوولان قضایی ودستگاه های اجرایی هستند و از مسوولاان استدعا دارند تکلیف چاه‌های حفر شده در دهستان سیاهو تعیین شده واز برداشت بی رویه چاه هایی که تنها مجوز برداشت کوتاه مدت داشتن جلوگیری شود. آنان می گویند اگر این آب چاه ها صرف آب شرب می شدغصه ای نداشتیم اما با انتقال غیرمستقیم آب به ویلاسازی هایی که صاحبان آن فقط جهت گذران تعطیلات درمنطقه به سر می  برند مشکلات تامین آب تشدید شده است . مطالب مندرج در این صفحه به درخواست اهالی وشورای فورخورج جهت استحضار مسوولان وپایان دادن به این پرونده سی ساله منتشر می شود و صبح ساحل آمادگی دارد پاسخ و نظرات مسوولان مربوطه را منتشر نماید.

 

حضرت آیت ا... حاج آقا نعیم آبادی

امام جمعه محترم  بندرعباس و نماینده  محترم ولی فقیه در استان هرمزگان

موضوع: استمداد اهالی روستای فورخورجدهستان سیاهو  بمنظور جلوگیریاز نابودی  قنوات، کشاورزی و کشاورزان آن روستا

 سلام علیکم

 احتراماً مقدمتاً وظیفه داریم از پشتیبانی ها و مساعدت های حضرتعالی در خطبه ها و سخنرانی ها نسبت به بخش کشاورزی و کشاورزان تشکر نموده و به استحضار برسانیم:

 روستای فورخورج  در دهستان سیاهو ، بخش مرکزی شهرستان بندرعباس  با قدمتی چند هزار ساله (به گواه آثار کهن موجود) با صدها هكتاراراضي مزروعي مرغوب، باغات مركباتي كه بيش از 50 درصد آن به سيستم آبياري قطره اي مجهز شده است ،9رشته قنات و 5 چشمه سار، آن هم در منطقه اي بسياركم آب، همواره روستايي آباد،مولد ونان ده بوده است ولي متاسفانه به علت حفرچاههاي عميق متعدد توسط شركت آب منطقه اي هرمزگان (به بهانه چاه گمانه ای) وسپس تجهيز و برداشت بي رويه آب قسمتي از آن خشك و بقيه نيز در شرف نابودي كامل قرار دارد0

مشكل حفروتجهيز اين چاه ها وبرداشت بي رويه آب ازآنها طي صدها مكاتبه وملاقات حضوري به استحضارمقامات محترم استان و شهربندرعباس رسيده وحتي استاندارمحترم وقت استان و كار گروه كشاورزي استان دستورات صريح و مصوبات روشنی در ارتباط با اين امرداشته و به مسولان مربوطه استان ابلاغ شده است (از جمله آزمايش و گزارش اثر برداشت از آب اين چاه ها برروي قنوات روستاي فورخورج و نصب كنتور حجمي هوشمند )ولي متاسفانه نه تنها اقدامي در اين مورد صورت نگرفته بلكه به بهانه آبرساني به روستاهاي ديگر اقدامات مخرب خود را که برای مردم فورخورج زیانبار بوده  تشدید نموده اند .

همه مي دانند جايي كه قناتی حفر شده است منبع آبي نيز وجود دارد ولي آيا درمنطقه اي كه بافت خاك آن از نظرزمين شناسي و آب شناسي اجازه علمي حفروبهره برداري ازچاه عميق را نمي دهد وحتي توسط وزارت نيرو نيزمنطقه ممنوعه اعلام شده است درست است كه به بهانه تأمين آب شرب آن هم نه براي روستاي ذينفع متضرر(فورخورج) يا جايگزيني قنات نيمه مخروبه اي در روستاي ديگر كه آب جاري كشاورزي آن از چشمه  اختصاصي  آن روستاست،  در بالا دست قنوات فورخورج چاه هاي عميق حفر شده است( آنهم در محدوده جغرافيايي و ثبتي فورخورج) و مورد استفاده بظاهر شرب و عملا  كشاورزي روستاهاي ديگر قرار گيرد ؟ (تصوير مدرك  مربوطه بپيوست تقديم است) اين چه منطقی است كه دهستان سياهو و به خصوص روستاي فورخورج با حفر و بهره برداري از چاه هاي عميق براي هميشه خشك و ويران ومتروكه شود؟

چه جوابي براي نسل هاي آينده داريم؟ آيا پاداش هزاران سال فعاليت  مولد صدها نسل اهالي فورخورج و حفر و بهره برداري از دهها رشته قنات كه 9 رشته آن هنوز موجود و داير است؟  مجازات سنگين خشكانیدن قنوات و دسترنج صدها نسل مردم زحمتكش اين روستا توسط تعداد قليلي ازمسئولين غير متعهد ميباشد؟ مدارك ومستندات كارشناسان متعهد شركت آب منطقه اي هرمزگان آنچنان گويا ومتقن است كه نيازي به توضيح بيشتر نمي باشد.

با تقديم تصوير صدها صفحه مكاتبه با مسؤولين محترم استان و تصميمات كار گروه محترم كشاورزي استان از محضر حضرتعالي استدعا دارد  به هر طريقي كه صلاح مي دانيد مساعدت فرماييد تا از ایجاد مشکل برای مردم منطقه جلوگيري بعمل آمده واين روستاي هزاره از نابودي كامل نجات يابد. جهت مزيد استحضار، به منظور تأمين آب شرب روستاهاي منطقه و حتي كشاورزي، امكان استفاده از آب  رودخانه جاماش و سد مخزني در دست احداث در منطقه ، چاههای آهکی و آب شیرین کن  وجود دارد .

 پيشاپيش از تصديع اوقات جنابعالي پوزش طلبيده و از حسن نظر و مساعدت هميشگي حضرتعالي به كشاورزان زحمتكش سپاسگزاري مينمايد.

 

 

با احترام و تشکر 

     اهالی روستای فورخورج

امضای نامه اهالی فورخورج در دفتر

روزنامه محفوظ است

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها